Search
Close this search box.
آراف واژینال برای رفع بی اختیاری ادرار

آر اف واژینال برای رفع بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار، یکی از مشکلات شایع زنان است که بسیار آزار دهنده می‌باشد. این مشکل می‌تواند کیفیت زندگی شما مانند خواب، فعالیت های روزانه و حتی روابط جنسی شما را تحت تاثیر قرار دهد. اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید و یا هنگام انجام فعالیت های روزانه نگران خروج ادرار از مثانه می‌باشید، در ادامه با ما همراه باشید تا با راه های درمان این مشکل بیشتر آشنا شوید.

بی اختیاری ادرار چیست؟

بی‌اختیاری ادرار به وضعیتی گفته می‌شود که در اثر ضعیف شدن عضلات کف لگن، فرد قادر به کنترل کامل ادرار نیست و به‌طور ناخواسته مقداری ادرار از مثانه خارج می‌شود. این مشکل می‌تواند از موارد خفیف تا شدید متغیر باشد و ممکن است در شرایط مختلفی مانند سرفه، خندیدن، عطسه کردن یا ورزش کردن، رخ دهد.

مشکلات ادرار پس از زایمان

روش های درمان بی اختیاری ادرار

درمان بی‌اختیاری ادرار بسته به نوع و شدت آن و همچنین علت زمینه‌ای می‌تواند متفاوت باشد. روش‌های درمانی متعددی وجود دارند که به چهار دسته کلی روش‌های رفتاری، دارویی، جراحی و آر اف واژینال تقسیم می‌شوند. که در ادامه هر یک را توضیح خواهیم داد.

آراف واژینال

روش های رفتاری

این روش شامل ایجاد برنامه‌ای برای افزایش زمان بین دفعات خروج ادرار است. از این طریق مثانه به تدریج کنترل ادرار را در اختیار قرار می‌دهد. همچنین کسانی که اضافه وزن دارند، با کاهش وزن می‌توانند به نگه داشتن ادرار در مثانه کمک کنند.

داروها

سه دسته دارو برای بی اختیاری ادرار معمولا تجویز می‌شود.

آنتی‌کولینرژیک‌ها

این داروها برای درمان بی‌اختیاری اضطراری مفید هستند و با کاهش فعالیت مثانه، به کنترل ادرار کمک می‌کنند.

میرابگرون

 این دارو نیز برای بی‌اختیاری اضطراری تجویز می‌شود و با شل کردن عضلات مثانه، نگهداری ادرار را ممکن می‌سازد.

استروژن موضعی

در زنانی که یائسگی را پشت سر گذاشته‌اند، استروژن موضعی می‌تواند به تقویت بافت‌های مثانه و پیشابراه کمک کند.

آر اف واژینال

آراف واژینال، یکی از روش‌های غیرجراحی است که برای درمان بی‌اختیاری ادرار، به خصوص بی‌اختیاری استرسی ادرار، استفاده می‌شود. این روش از امواج رادیوفرکانسی برای تحریک تولید کلاژن و تقویت بافت‌های واژن و مثانه استفاده می‌کند.

جراحی

در این روش، نوار یا پارچه‌ای در اطراف پیشابراه قرار می‌گیرد تا آن را در محل مناسب نگه دارد و از نشت ادرار جلوگیری کند. از این روش در مواردی که بیماری شدت دارد، استفاده می‌شود.

مزایای آر اف واژینال نسبت به جراحی

در جریان معاینات، پزشک، نوع و شدت بیماری را تشخیص می‌دهد و بر طبق نتیجه به دست آمده، درمان لازم را در پیش می‌گیرد. در گذشته بیشتر پزشکان از جراحی استفاده می کردند که به دلیل عوارض مختلفی که برای بیمار به وجود می آورد، روش آراف واژینال جایگزین آن شد. در ادامه بررسی می‌کنیم آراف واژینال چه مزایایی نسبت به جراحی دارد؟

  1. عدم نیاز به بیهوشی، برش و بخیه
  2. دوره بهبودی کوتاه‌تر
  3. عدم ایجاد عفونت
  4. علاوه بر درمان بی اختیاری، سبب کیفیت ارگاسم در فرد می شود.
  5. در بافت ها پارگی ایجاد نمی شود. در نتیجه التهاب کمتری ایجاد می‌شود.

نحوه انجام آر اف برای درمان بی اختیاری ادرار

دستگاه آراف از طریق پروب های مخصوصی که در واژن قرار می‌گیرند، امواج رادیوفرکانسی را به بافت‌های عمقی واژن و ناحیه لگن منتقل می‌کند. این امواج باعث تولید حرارت کنترل‌شده‌ای در بافت‌ها می‌شوند. حرارت تولیدشده به تحریک فرآیندهای ترمیمی طبیعی بدن  می پردازد، که شامل تحریک تولید کلاژن و الاستین در بافت‌های مورد نظر است. با تحریک تولید کلاژن و الاستین، بافت‌های کف لگن و دیواره‌های واژن تقویت می‌شوند. این تقویت می‌تواند به بهبود استحکام و حمایت عضلات و بافت‌های اطراف مثانه کمک کند. فرآیند ترمیم و بازسازی بافت‌ها به مرور زمان اتفاق می‌افتد، بنابراین نتایج آر اف واژینال ممکن است چند هفته تا چند ماه بعد از درمان به طور کامل نمایان شود.

چند جلسه برای درمان آر اف واژینال لازم است؟

تعداد جلسات مورد نیاز معمولا به سابقه پزشک و شدت بیماری بستگی دارد. دوره درمان معمولا بین 2 تا 5 جلسه با فواصل 1 ماه انجام می‌شود. هر جلسه به صورت تقریبی 20 دقیقه به طول می‌انجامد. بهترین پزشک زنان، دکتر فرحناز دادخواه هستند که با سوابق درخشانی که در زمینه آراف و لیزر درمانی دارند می‌توانند بهترین خدمات درمانی را به شما ارائه کنند.

امکان بازگشت بی اختیاری ادرار پس از انجام آر اف واژینال

بسیاری از افراد بعد از انجام آراف واژینال درباره‌ی احتمال بازگشت بی اختیاری ادرار سوال می کنند. در پاسخ باید گفت هیچ کدام از روش های جراحی یا آر اف واژینال به صورت قطعی شما را درمان نمی کند و احتمال عود بیماری در اثر عوامل مختلفی مانند افزایش سن و زایمان وجود دارد. برای دستیابی به نتایج پایدارتر، آر اف واژینال معمولا با سایر درمان‌ها مانند تمرینات کگل یا استفاده از دستگاه‌های تقویتی کف لگن، ترکیب می‌شود.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *